Debut i rally-lydighet

Hei, alle kjente og ukjente. Tenkte og prøve et reelt forsøk i og gjenoppta bloggen. Den har vært rimelig død de siste årene, men Milla lever i beste velgående, bare noen bursdager senere – nå er hun 7 år! Også har det kommet en ny liten vims i flokken, Deli – en pyrre på 10 måneder. Og det første innlegget går til henne.

Starten av året kom, og annonsen på rally-lydighetsstevne i mars poppet opp på facebook. Jeg vurderte litt frem og tilbake og jeg kun skulle melde på Milla, eller om Deli også skulle få prøve seg. Nei, kom frem til at Deli, aldri i verden var klar for et stevne – hun var og er jo en spirrevipp, ikke ofte hun har 4 bein i bakken.

Så var det en god uke igjen til stevnet, og Milla fikk løpetid, og det er jo ikke lov i rally- om du ikke går i elite (som vi ikke gjør..enda). Sendte mail og spurte om det var mulig og få igjen startavgiften, og det var ikke mulig, MEN kunne jo «bytte» påmeldte hund. Shit-au tenkte jeg og byttet til Deli i klasse 1.

Forrige helg, arrangerte Nidaros «rally-lydighet konkurransetrening» i hangaren på Lade, og dit måte vi jo! Lilleville hadde jo aldri gått en rallybane i sitt liv før… Og hun overrasket stort, og det gikk ikke så ille! Hun fulgte med og var happy.

Så sto vi der da, lørdagsmorgen klokken 11- men en skikkelig nervøs eier – hvordan skal dette gå? Tok henne ut en runde før brifing, for å la henne av-klimatisere seg, og se seg litt om på stevneplassen. Brifet banen, og den var grei den. Så på et par hunder, før jeg gikk og hentet lilleville. Trente litt, og følte egentlig at nå var vi klare – sjekket over startlistene, og det var enda en god del under før det var vår tur. Ble litt bekymra for at hun var lenge ute før start, men det gikk da fint!

Fornøyd med debuten hennes, var litt redd for å «miste» henne ned i ridehallbunnen, hennes store kjærlighet er jo hestebæsj. Men forsvant ned i bakken etter et par skilt, men fikk hodet opp igjen. Hun er oppmerksom, glad og fornøyd. Men tror nok hun syntes det gikk litt lenge mellom alle disse momentene og belønning.

Var så heldig at Anita filmet oss (hennes andre bane, første uten belønning!):

Må også tillegget av jeg hadde klart og bygge meg opp svært til nerver her.. 😛

Og Therese tok bilder av oss:

Vi endte opp med en 15. plass av 40 startende og 1.premie med 179 poeng! Dermed fikk vi også et napp 😀

20160306_164419.jpg

Søndagen kom, og nå visste jeg litt mer hvor jeg «har henne». Tok henne nok en gang ut på morgenen og lot henne seg seg litt om, hilse på de hun kjente og trene noen minutter (og treningen gikk veldig fint!).

Denne gangen klarte jeg og holde ut litt lengre før jeg tok henne ut – så hun ikke var ute så lenge før hennes start. Hun var også fin og oppmerksom på trening ute.

Starten av banen var jeg riktig så fornøyd med! Jeg klarte og få henne med meg, OG holde mine egne nerver i sjakk. Hun datt litt av på siste halvdel, men var fremdeles i stor grad med meg. Siste skiltet kjenner jeg at jeg irriterer meg over, jeg VET at om hun sitter for lenge i utgangsstilling dekker hun, og jeg var så fornøyd når hun satte der at jeg sto og roste henne, og der small hun ned i dekk, æsj. Men var jo fult klart over at ståa var slik.

Anita filmet i dag også hun:

Og idag var det Caroline Winge som tok fine bilder:

Idag klatret vi opp til 13.plass (av ca 30 startende), 181.poeng/1. premie og enda et napp 😀

20160306_164355

Alt i alt:

Veldig fornøyd med lilleville-vimsen, hun kan da og konsentrere seg av og til hun også! Og litt ekstra imponert over at eneste rallybanen hun noensinne har gått før, var 2 runder på en liten bane med belønning helga før!

Hun visste tydelig gjennom hele helga at hun koste seg og var veldig komfortabel. Hun har hoppet opp og ned på alle hun har møt av pur glede, både kjente og ukjente!

Legg igjen en kommentar